Thinspo
Top Linkpartners
stofwisselingssnelheid

Om uit te rekenen hoeveel calorieën per dag je kunt eten zonder aan te komen is

 het handig om je basale stofwisselingssnelheid

(BMR) uit te rekenen. Dit is het aantal calorieën dat je verbrandt terwijl je lichaam normale

lichaamsfuncties uitvoert,

zoals bloedcirculatie, temperatuurregulering, spijsvertering etc. 

Daar boven op bepaalt je dagelijkse activiteitsniveau

natuurlijk

hoeveel extra calorieën je per dag kunt eten of nodig hebt.

 Je BMR neemt je lichaamsactiviteit dus niet mee in de berekening.

 

Je BMR zorgt voor de grootste hap van je dagelijkse calorie behoefte, zo'n tweederde van het totaal.

Een goede methode om je BMR te berekenen is de formule van Harris-Benedict:

 

Mannen: BMR= 66 + (13.7 * gewicht in kilo's) + (5 x lengte in cm) - (6.8 x leeftijd in jaren)

Vrouwen: BMR= 655 + (9.6 * gewicht in kilo's) + (1.8 x lengte in cm) - (4.7 x leeftijd in jaren)

 

 

Minimale caloriebehoefte waarbij je niet aankomt

Met behulp van de volgende activiteitsniveaus kan je onderhouds-caloriebehoefte worden berekend, oftewel:

hoeveel moet je eten met jouw BMR en jouw activiteitsniveau om niet aan te komen en niet af te vallen?

 

1: Weinig of geen training, kantoorwerk: BMR x 1.2
2
: Lichte training/sport 1-3 dagen per week: BMR x 1.375
3: Gemiddelde training/sport 3-5 dagen per week: BMR
x 1.55
4: Zware training/sport 6-7 dagen per week: BMR  
x 1.725
5: Zware dagelijkse training/sport plus lichamelijk werk of twee keer per dag trainen,

marathon, voetbalkamp, wedstrijd, etcetera: BMR x 1.9